In de Velsertunnel is de ontmanteling in volle gang. Direct na de tunnelsluiting is aannemerscombinatie Hyacint gestart met de demontage van het binnenwerk. Stap één: overal de stroom af. Direct daarna begon het hak- en breekwerk.
Het weekend na de tunnelsluiting is al een aantal vertrouwde elementen in en rond de tunnel verdwenen. De verrijdbare vangrail, waarmee Rijkwaterstaat bij onderhoud verkeer door de andere tunnelbuis leidde, is weg. Dat geldt ook voor de betonnen vangrail langs de wanden van de Velsertunnel.
Voor de tunnel heeft Rijkswaterstaat een aantal portalen weggehaald die ook worden gerenoveerd. Hier hangen normaal gesproken (elektronische) verkeersborden en camera’s aan.
Om veilig de tunnel te kunnen slopen, mag nergens meer stroom op zitten. Maar de stroom uitzetten in een tunnel doe je niet zomaar, zegt Michel van Baar, projectleider bij combinatie Hyacint. ‘Vanwege de veiligheid heeft elk systeem een back-up en gaat het alarm af als ergens de stroom uitvalt. Vorige week waren we met 12 man continu aan het werk om alle veiligheidsinstallaties, zoals het brandmeldsysteem en de ventilatie, af te koppelen. De honderden oude stroomkabels hebben we daarna – letterlijk – doorgeknipt.’
Deze week is de aannemer begonnen met verwijderen van alle brandwerende plafondplaten. En er is meer hak- en breekwerk aan de gang, zoals het uitzagen van nieuwe vluchtdeuren, het verwijderen van het bestaande asfalt, het wegfrezen van honderden betonnen ribbels van het plafond en het wegfrezen van een gedeelte van de betonnen vloer. Hiervoor worden speciaal aangepaste freesmachines gebruikt, die de afgelopen maanden in de tunnel zijn getest.
Vanaf eind april is het meeste sloopwerk klaar en kan de opbouw beginnen. (foto: Rijkwaterstaat)