IJmuiden – Voor problemen op zee staan bij KNRM-station IJmuiden één beroepskracht en 24 vrijwilligers uit de gemeente Velsen dag en nacht paraat. Als de pieper gaat, snellen ze van huis of werk naar de Haringkade en varen ze binnen tien minuten met de reddingsboot uit, ongeacht de weersomstandigheden. De Jutter | Hofgeest bericht maandelijks over de wederwaardigheden van deze plaatsgenoten.
Door Weert Schenk
,,Zeg, weet jij hoe de reddingboot van IJmuiden heet?”
,,Koos van Messel”
,,Dat was de vorige.”
,,Mmm, dan weet ik het niet.”
,,Nh1816.”
,,Dat is toch geen naam. Lijkt me meer een typenummer.”
,,Is beide.”
Nh1816 is een verzekeringsmaatschappij uit het Noordhollandse Oudkarspel. De stichting Goede Doelen Nh1816 heeft de reddingboot van KNRM-station IJmuiden gesponsord. Kosten, ongeveer drie miljoen euro.
Daarmee verwierf de stichting ook het recht om de modernste reddingboot een naam te geven. En omdat het de eerste reddingboot is van dit type, heet de klasse ook Nh1816. Zo behoorde de Koos van Messel bijvoorbeeld tot de Arie Visser-klasse.
De Nh1816 is volgens schipper Richard van der Hammen geen reclame-vehikel. De verzekeringsmaatschappij wil een deel van de gemaakte winst teruggeven aan de samenleving. Daarvoor is niet gekozen om elke verzekerde een marginaal premievoordeel te gunnen, maar voor het (mede) mogelijk maken van maatschappelijk relevante projecten.
Voor de KNRM heeft dat een volledig nieuw ontworpen reddingboot opgeleverd, die voorzien is van de nieuwste technologie en aan de hoogste veiligheidseisen voldoet. Maar het verhaal achter de naam Nh1816 is minder poëtisch dan bijvoorbeeld dat van de Koos van Messel.
Koos van Messel
Koos van Messel kwam uit een Joods geslacht van antiquairs in Leeuwarden. In de jaren twintig van de vorige eeuw opende hij een antiekzaak in Amsterdam en specialiseerde zich in Japans en Chinees porselein.
In de Tweede Wereldoorlog moest Van Messel hals-over-kop vluchten voor de Sicherheitspolizei. Uitgeput door de kou ging hij schuilen in een portiek in de Amsterdamse Rivierenbuurt. Hij kreeg het steeds kouder en besloot op goed geluk aan te bellen. Hij trof het. Van Messel kon daar onderduiken. De dochter des huizes, Sophia Boerema, bracht hem op de vliering eten.
Na de bevrijding zei Van Messel tegen vader Boerema: “Fietje en u waren mijn reddingboot. Nu draai ik de rollen om, ik vraag Fietje ten huwelijk en u om haar hand.” Sophia en Koos begonnen samen opnieuw een antiquariaat, dat veel geld opleverde.
Jij was mijn reddingboot
Omdat ze kinderloos waren, wilden ze het opgebouwde vermogen schenken aan een de KNRM, indachtig de woorden van Koos: ‘jij was mijn reddingboot”. Toen Sophia in 1999 op honderdjarige leeftijd overleed liet ze de reddingsmaatschappij zes miljoen gulden na met de opdracht een reddingboot te bouwen met de naam Koos van Messel.
De Koos van Messel deed 14 jaar dienst in IJmuiden. De reddingboot werd in 2017 opgenomen in de reservevloot van de KNRM. Andere grote stations van de KNRM varen nog steeds met boten uit de Arie Visser-klasse, die na 30 jaar nog steeds voldoen.
De Nh1816-klasse biedt de bemanning bij slecht weer meer comfort en gaat volgens Van der Hammen lekker door ‘het zeetje’. De speciaal ontworpen motoren blijven ook werken als de boot in gevaarlijke zee ondersteboven raakt en zich daarna, zoals het behoort, weer opricht. De boot kan dan meteen weer doorvaren. Bij bijvoorbeeld de Arie Visser-klasse duurt het even voordat de motoren weer starten en blijft de boot onderwijl speelbal van de golven.
De Nh1816 die haar naam dankt aan een verzekeringsmaatschappij. Foto: aangeleverd