Voor problemen op zee staan bij KNRM-station IJmuiden één beroepskracht en 24 vrijwilligers uit de gemeente Velsen dag en nacht paraat. Als de pieper gaat, snellen ze van huis of werk naar de Haringkade en varen ze binnen tien minuten met de reddingboot uit, ongeacht de weersomstandigheden. De Jutter | Hofgeest bericht maandelijks over de wederwaardigheden van deze plaatsgenoten. Deze keer: Wat is het verschil tussen de KNRM en de Reddingsbrigade?
Door Weert Schenk
Telkens is bij de trotse redders van KNRM-station IJmuiden daar weer die pijnscheut als een plaatsgenoot tegen hen zegt: ,,Oh, je zit bij de Reddingsbrigade.” ,,Nee”, moeten ze dan uitleggen, ,,de IJmuidense Reddingsbrigade is een ander instituut. Wij zijn van de reddingboot.”
Doel is hetzelfde
Beide organisaties hebben wel hetzelfde doel: voorkomen dat mensen verdrinken. Maar het inzetgebied en daarmee de manier van werken verschilt nogal. En de KNRM staat 24 uur per dag paraat, weer of geen weer.
Het wekt verbazing dat veel bewoners van een havenplaats aan de vaak roerige Noordzee denken dat de reddingboot tot het materieel van de reddingsbrigade behoort. Terwijl de KNRM met ook het landelijk hoofdkantoor aan de Haringkade een prominente plek in IJmuiden inneemt. De letters staan levensgroot op het gebouw. Kan niet missen.
Toch is de IJmuidense Reddingsbrigade (IJRB) kennelijk zichtbaarder. Dat komt ongetwijfeld door de aanwezigheid op en nabij het strand met lifeguards, jetski’s, snelle rubberboten en speciale ambulances. En alles is opvallend oranjegekleurd. De NH1816, de reddingboot van de KNRM-IJmuiden, heeft weliswaar een spectaculaire vormgeving, maar opereert vooral op open zee, meestal buiten de waarneming van badgasten.
Samenwerkende concurrenten
Het gaat niet alleen om eergevoel, die verwarring met de IJRB. De goed opgeleide vrijwilligers van beide organisaties werken samen als de situatie daarom vraagt, maar ze zijn concurrenten op het gebied van de financiën. De IJRB is een vereniging met betalende leden, die jaarlijks een subsidie van 65 duizend euro van de gemeente Velsen ontvangt, maar die ook een beroep doet op plaatselijke sponsors en donateurs.
Tweehonderd jaar
De KNRM vraagt voor het voorbestaan geen subsidie. Dat gaat wonderbaarlijk goed, want de reddingsmaatschappij overleeft al 200 jaar op basis van uitsluitend giften en donaties van wat tegenwoordig ‘redders aan de wal’ heten. En toch is het materieel state of the art, het nieuwste van het nieuwste. Het blijft echter oppassen, want de inkomsten moeten wel blijven binnenstromen.
Beide organisaties, die bij reddingsacties geen rekening indienen, vissen dus in dezelfde vijver van gulle gevers, overigens net als veel andere goede doelen, en dan doet bekendheid ertoe. En zeker inwoners van IJmuiden, van wie velen een sterke band hebben met het water, zouden moeten weten op wie ze kunnen rekenen als er bij het strand of op zee iets misgaat.
Open dag
IJmuidenaren kunnen op 25 mei tijdens een open dag op de Haringkade kennis maken met het KNRM-station IJmuiden. De opzet is die van een klein havenfestival; het wordt dus gezellig en het zal swingen. De route van de Vissenloop komt trouwens langs het KNRM – station.
Meevaren
Een greep uit het programma (van 10.00 -17.00 uur): het spreekt vanzelf dat er rondleidingen zijn op de reddingboten en dat bemanningen uitleg geven over hun werk. Donateurs en diegenen die dat worden kunnen zelfs meevaren op de reddingboten Dorus Rijkers en NH1816. Om het gevoel van een noodsituatie op zee te ervaren, kan men plaatsnemen in een simulator van een reddingsvlot.
Verder ligt er een politieboot en zijn de brandweer en de jeugdbrandweer van IJmuiden aanwezig. Voor kinderen zijn er diverse activiteiten. Zo als hoort op een festijn is er genoeg te eten, onder andere van een BBQ die de Dutch Bros Smokers verzorgt. Sixty Pound, een bekende viermansband uit de IJmond, treedt op met rock ‘n roll uit de jaren zestig.
Foto’s: aangeleverd Weert Schenk