Velsen – Drie dagen cultuursnuiven in park Velserbeek brachten in het afgelopen weekeinde heel wat mensen op de been. De derde editie van de Summer Park Sessions kende een nog veelzijdiger programma dan de vorige twee edities. Een bijzonder evenement, ontstaan tijdens de coronacrisis, met als voornaamste doel de culturele sector te ondersteunen en promoten. Maar bovenal een kleinschalig festival dat velen inmiddels in hun hart hebben gesloten. Dit jaar met Paul de Leeuw als grote afsluitende publiekstrekker op zondagavond. De organiserende Stichting Hart voor Cultuur mikte vooraf op 5500 bezoekers in totaal. Zondagavond bleek na afloop van het laatste optreden dat die wens in vervulling is gegaan. Maar liefst 5879 bezoekers hebben genoten van de Summer Park Sessions.
Door Raimond Bos
Meer dan zeventig culturele organisaties stonden vrijdag, zaterdag en zondag op de podiums van de Summer Park Sessions in park Velserbeek. Voor het eerst werkte men met twee podiums, zodat een doorlopend programma kon worden aangeboden. Maar net als in vorige edities waren er ook een markt, diverse workshops en veel activiteiten voor kinderen. Het is juist de veelzijdigheid van het aanbod, die ervoor moet zorgen dat de Summer Park Sessions nog groter gaan groeien.
Het loopt tegen half drie uur op zaterdagmiddag, als we met zanger/acteur Maarten Redeker over het festivalterrein lopen. Twee jaar geleden bedacht hij de Summer Park Sessions tijdens de coronacrisis. De culturele sector lag vrijwel stil doordat schouwburgen de deuren gesloten moesten houden, maar Maarten zocht en vond een alternatieve oplossing: optreden in de open lucht. Hij slaagde erin om met een team enthousiaste vrijwilligers een mooi nieuw evenement te creëren. Met een fijne mix van vooral lokale talenten vulden de Summer Park Sessions een leegte op en oogstten de organisatoren vanaf het prille begin veel lof. Voor de tweede editie werd het aantal samenwerkingen met culturele organisaties verder uitgebreid en dit jaar waren er nog meer partners bij het evenement betrokken. ,,We hebben ruimte voor zesduizend bezoekers tegelijk’’, vertelt Maarten terwijl hij de verschillende delen van het terrein aanwijst. ,,We hadden rond twee uur vanmiddag al zo’n tweeënhalfduizend mensen gehad, maar er waren er steeds niet meer dan duizend tegelijk aanwezig. We zien ook dat mensen door de warmte vandaag op het drukste moment van de dag wegblijven.’’ De hitte blijkt ook de opbouwploeg een dag ervoor al flink geplaagd te hebben. ,,Ja, het opbouwen was dit keer erg intens, vanwege de warmte. Maar gisteravond was het één groot feest. Het was zelfs onze drukste avond ooit. We hadden zo’n zevenhonderd mensen hier, dan heb je het dus wel over een volle schouwburg.’’ Op die eerste avond speelde de muziek van Doe Maar een centrale rol, want de hoofd-act bestond uit een optreden van de band Smoorverliefd Op Doe Maar.
Bioscoopcontainer en regenboogwaaier
Waar vrijdag alleen een avondprogramma werd aangeboden, gingen de poorten van het festivalterrein zaterdag en zondag al in de ochtend open. Een lange reeks cultuurmakers uit de regio betrad op beide dagen het podium. Dat varieerde van het uitbundig swingende repertoire van de Soli Bigband tot de harmonieuze meerstemmige zang van het zangtrio Pickles en van dansdemonstraties door Danceworks Velsen tot een band van Vluchtelingenwerk. Ook ’t Mosterdzaadje ontbrak niet in de programmering, met een klassiek concert op zondagochtend. Beide dagen stond op het terrein ook een tot bioscoop omgebouwde zeecontainer. Jacob Bron, artistiek directeur van Stadsschouwburg en Filmtheater Velsen: ,,We hebben dit gedaan in samenwerking met de Regenboogbrigade Velsen, want de zichtbaarheid daarvan kan ook nog wel wat groter worden. Deze bioscoopcontainer komt uit Dokkum, die hebben we voor dit weekend gehuurd.’’ Dan passeert een bezoekster de kleine bioscoop. Jacob pakt een waaier in regenboogkleuren van een tafel en biedt die aan met de woorden: ,,Mevrouw, wilt u een regenboogwaaier, voor meer kleur in de samenleving?’’ De vrouw neemt het presentie dankbaar aan. Ze steunt de gedachte achter de symboliek van het kleinood en merkt op: ,,Jammer dat het zo moet.’’ Elders op het terrein leven kinderen zich, onder begeleiding van hun ouders, uit in een compleet timmerdorp dat voor deze gelegenheid is opgezet. Ook de overige activiteiten voor kinderen zijn, ten opzichte van een jaar eerder, flink uitgebreid. Hetzelfde geldt voor de markt, waar je terecht kunt voor kleding, sieraden, handgemaakte cadeautjes, grammofoonplaten en nog veel meer. Terwijl de kinderen zich vermaken met de Kabouter Sessions, kunnen hun ouders lekker rondstruinen over de markt of een praatje aanknopen met andere festivalbezoekers.
Kantelpunt
Voor het bestuur van de Stichting Hart voor Cultuur brengt het organiseren van de Summer Park Sessions een financieel risico met zich mee. ,,We zijn nog niet uit de kosten’’, vertelt Maarten zaterdagmiddag. De kaartverkoop liep weliswaar goed, maar een deel van de opbrengsten wordt pas in het weekend zelf binnengehaald, onder meer door de drankverkoop en de verkoop van stempelkaarten voor de kinderactiviteiten. Het bestuur koos er bewust voor om het festival inhoudelijk te laten groeien, met de bedoeling daarmee ook meer bezoekers te trekken. ,,Maar als die niet komen, dan zijn we de sjaak. Dan is het festival failliet.’’ Het evenement staat in deze fase op een kantelpunt: enerzijds wil men het publiek veel afwisseling kunnen bieden, zodat iedereen een leuke tijd heeft. Anderzijds moeten hiervoor extra kosten worden gemaakt, waarvan in de aanloopfase allerminst zeker is of ze terugverdiend kunnen worden. ,,Het is een wisselwerking. Paul de Leeuw op zondagavond kost ons natuurlijk meer, maar hij trekt ook meer bezoekers.’’ En inderdaad, zondagavond stroomt het publiek toe om de populaire artiest aan het werk te zien. Hij geeft, begeleid door Cor Bakker op piano, alvast een voorproefje van de show die hij op 9 november in de Stadsschouwburg laat zien en hij zingt de liedjes die het publiek vooraf heeft aangevraagd. Soms steekt hij de draak met zichzelf, maar dan weer ontroert hij en weet hij mensen in tranen te brengen. Het is muisstil op het terrein als hij het gevoelige lied ‘De steen’ ten gehore brengt en menig bezoekers moet even slikken. Applaus weerklinkt als hij van het podium loopt om de aanvraagster van een lied even een knuffel te geven als blijk van steun in een moeilijke tijd. En natuurlijk is het volop feest als hij zijn grote hit ‘Vlieg met me mee naar de regenboog’ zingt. Tenslotte komt het productieteam van de Summer Park Sessions aan het eind van het optreden op het podium om het dankwoord en slotapplaus in ontvangst te nemen. Ook de derde editie van het evenement gaat als zeer geslaagd de boeken in.
Hoofdfoto: Erik Baalbergen