Beverwijk – Zo’n tweeënveertig jaar lang runde Kees Ridder (69) zijn slagerij in winkelcentrum Beverhof. Vanaf de allereerste dag in 1981 tot op de dag van vandaag bedient het bedrijf een groot aantal klanten, zowel particulier als zakelijk. De term ‘Vlees van Kees’ raakte uiteindelijk zo ingeburgerd in Beverwijk, dat Ridder besloot om er zijn slogan van te maken. Per 1 mei 2023 wordt Michel Kokkelkoren (51) de nieuwe eigenaar. Hij runde eerder slagerijen in Callantsoog en Hoorn. De naam Ridder blijft echter in Beverwijk op de gevel staan.
Het was voor Kees Ridder in 1981 een hele uitdaging om de slagerij in winkelcentrum Beverhof nieuw leven in te blazen. De vorige eigenaar deed geen goede zaken en sloot uiteindelijk de deuren. ,,Ik nam dus een dichte zaak over, maar met een opstartperiode van twee maanden en een goede advertentiecampagne in de lokale krant kwam het goed.’’ Hoewel het ondernemerschap Kees wel is toevertrouwd, ging lang niet altijd alles van een leien dakje. Met name de leegloop in het winkelcentrum zo’n tien jaar geleden speelde de slagerij parten: ,,Uiteindelijk waren er nog maar zeven winkels over. De verbouwing werd steeds maar uitgesteld en het winkelcentrum veranderde in korte tijd vier keer van eigenaar.’’ De grootschalige renovatie, die in het najaar van 2016 werd voltooid, zorgde ervoor dat de loop terug kwam.
Voor Michel Kokkelkoren geldt dat hij negentien jaar geleden een slagerij opende in Callantsoog. Na verloop van tijd nam hij een slagerij in Hoorn over, waarna hij gedurende enkele jaren beide bedrijven naast elkaar leidde. Uiteindelijk koos hij ervoor zich volledig op de locatie in Hoorn te focussen. Die slagerij groeide inmiddels ook uit de voegen, maar uitbreiding was kostbaar en zou nauwelijks rendabel zijn. Bij toeval hoorde hij tijdens een slagersbijeenkomst in Berlijn over het bedrijf van Kees Ridder, waarna hij besloot om contact te zoeken. Na een paar gespreken waren de twee slagers eruit: Kokkelkoren zou de nieuwe eigenaar worden. Voor de vaste klanten is hij inmiddels een bekende verschijning, want hij draait al ruim een half jaar mee in het team. Hij vertelt: ,,Ik zie de toekomst voor de slagersbranche zonnig in. De consument kiest voor kwaliteit en wij bieden die kwaliteit.’’
Foto onderschrift: De slagersbijl wordt overgedragen aan Kokkelkoren. Foto: Jutter|Hofgeest