IJmuiden – Met het vakantieseizoen in aantocht heeft de KNRM een hotspotkaart gemaakt. Op de kaart staan vijf gebieden op zee en binnenwateren waar watersporters vaak in de problemen komen en hulp nodig hebben van de KNRM.
De hotspotkaart is onderdeel van KNRM’s watersportcampagne ‘Wij helpen…bij nood en problemen op het water’. Met flyers in jachthavens, informatie op social media en op de website informeert de KNRM watersporters wat te doen bij pech of noodsituaties op het water en hoe ze te voorkomen. Sander Kuipers, coördinator niet-spoedeisende hulp bij de KNRM: ,,Motorproblemen is reden nummer één waarvoor watersporters ons inschakelen. Dat zien we door het hele land, en dus ook in deze vijf gebieden. Maar deze hotspots hebben nog extra aandachtspunten, waardoor watersporters in de problemen komen.’’
Zandbanken, waterplanten, getij, wind en onbekendheid met het gebied zijn oorzaken van het aan de grond lopen van boten. Met de hotspotkaart wil de KNRM watersporters bewust maken van het belang van een goede voorbereiding. Met de gratis KNRM Helpt-app kunnen watersporters vaarplannen maken, informatie uit de omgeving raadplegen (zoals jachthavens, marifoonkanalen, watersportwinkels en bunkerstation) en de weersvoorspelling in de gaten houden. En met een speciale knop schakelen ze snel hulp in bij pech of noodsituaties. Bij gebruik van de app zien de Kustwacht en KNRM onmiddellijk waar de boot zich bevindt. De KNRM hoopt dat watersporters deze zomer goed voorbereid het water opgaan. Mochten ze alsnog in de problemen komen, dan helpen de KNRM-vrijwilligers graag. (Afbeelding: KNRM)