Driehuis – Groot feest bij Skandika Finnish Design! In het winkelpand aan de Driehuizerkerkweg werden zaterdag drie jubilea tegelijk gevierd. De winkel, gespecialiseerd in Scandinavische designkleding, bestaat dit jaar dertig jaar. Verkoopmedewerkster Monique de Joode zit al veertig jaar in het vak en voor winkeleigenaar Dirk Brusman is het vijftig jaar geleden dat hij aan zijn eerste baan begon. Twee dagen lang stond de winkel in het teken van deze jubilea, met een feestavond voor ongeveer tachtig genodigden tot besluit.
Door Raimond Bos
Dat Skandika Finnish Design niet zomaar een doorsnee damesmodezaak is, blijkt wel uit het feit dat klanten vanuit het hele land naar Driehuis afreizen om hier hun kleding te kopen. ,,We hebben een vaste klantenkring en de binding met onze klanten is groot’’, vertelt Monique de Joode. Ze vervolgt: ,,En natuurlijk hele mooie kleding. Het is een kledinglijn waar ze zelf volledig achter staan. Deze mode is tijdloos, terwijl we tegelijkertijd ook heel vaak vernieuwen.’’ Zelf werkte Monique aanvankelijk bij Modern Art, de kledingzaak in Zandvoort die door Dirk Brusman werd overgenomen en uiteindelijk werd ondergebracht bij Skandika in Driehuis. Monique en haar collega Anuschka verhuisden mee en zijn allebei nog steeds bij het bedrijf werkzaam. ,,En ook onze klanten uit Zandvoort zien we nu hier langskomen, dat is zo leuk!’’
Voor de sterke, onafhankelijke vrouw
In de winkel hangt onder meer kleding van het Finse merk Karvinen. Eigenaresse Kati Karvinen runt het bedrijf dat ruim een halve eeuw geleden door haar moeder werd opgezet. ,,Onze kleding is bedoeld voor de sterke, onafhankelijke vrouw vanaf veertig jaar. Denk aan artsen, docenten, maar ook kunstenaars. Vrouwen die niet bang zijn om zichzelf te tonen en niet op willen gaan in de massa.’’ Zes weken geleden was Kati ook al in Driehuis: ,,Toen om onze nieuwe collectie te verkopen, nu voor het jubileum. Dirk en zijn gezin zijn in de loop der jaren goede vrienden van me geworden. Dirk kent de markt als geen ander en blijft altijd trouw aan het gekozen concept.’’ De eveneens uit Finland afkomstige Liisa Kotilainen bevestigt dat laatste: ,,Dirk voelt de markt heel goed aan en heeft het vermogen om mee te bewegen en waar nodig details aan te passen.’’ Liisa ontwerpt al sinds 1980 de kleding voor het merk AINO. ,,In sommige winkels verkoop ik mijn producten nu al aan de derde generatie. Ik ben daar heel trots op.’’
Glossy magazine
Veelzeggend is ook het feit dat het bedrijf al bijna een kwart eeuw lang een eigen glossy modemagazine uitgeeft in eigen beheer. Eigenaar Dirk Brusman kreeg zaterdagavond van zijn vrouw Jacqueline en dochter Debora een ballonvaart cadeau. Jacqueline: ,,Toen Jochem Myjer op televisie te zien was in een luchtballon, hadden we het er thuis over. Het leek Dirk erg leuk om een ballonvaart te maken. Voor het cadeau hadden we uiteindelijk de keus tussen golf en de ballonvaart, het is dus de ballonvaart geworden.’’ In de komende tijd zal Dirk zijn taken geleidelijk overdragen aan dochter Debora. Zij gaat de zaak uiteindelijk zelfstandig voortzetten.
Foto:
Dirk Brusman en zijn vrouw Jacqueline met de cheque voor een ballonvaart. Foto: Bos Media Services