IJmuiden – Met een geslaagde operatie op 4 november is de deurkas in het binnenhoofd van de nieuwe zeesluis IJmuiden voorzien van een bovenrolwagen. Deze bovenrolwagen vormt de aandrijving van de sluisdeur om deze te openen en te sluiten. In maart was al een dergelijke aandrijfinstallatie in de deurkas van het buitenhoofd geplaatst.
Het hijswerk om de bovenrolwagen op zijn plaats te brengen was een precisiewerk. Daarom nam de hele operatie in totaal circa 8 uur in beslag. Omdat de installatie 200 ton weegt, waren gunstige weeromstandigheden, waaronder weinig wind een vereiste.
Speciaal transport
Met een speciaal transport is de bovenrolwagen hangend in een drijvende bok aangevoerd vanaf de Amerikahaven in het westelijk havengebied. Na het positioneren van de drijvende bok tegen de deurkas van het binnenhoofd is de aandrijving (bovenrolwagen) in de deurkas geplaatst. Na het inhangen zijn vervolgens de rijdekken geplaatst, waar straks het verkeer over heen rijdt.
Mooi staaltje techniek
De aandrijving is een mooi staaltje techniek met zes hydromotoren. De bovenrolwagen komt bovenaan de achterzijde van de sluisdeur en verplaatst zich over een geleiderail met een zogeheten pennenbaan. Grote tandwielen, bonkelaars genoemd, grijpen in die baan en zorgen zo dat de deur heen en weer beweegt. De bovenrolwagen heeft een afmeting van 14 x 7 x 5,5 meter (lxbxh). (Foto’s: Ko van Leeuwen)