Velsen – Het fijne van denkbeeldige aanwezigheid is dat die onbeperkt is. Van die theorie kon voetbalclub Telstar vorige week goed profiteren. Voor de wedstrijd tegen TOP Oss, die zonder publiek gespeeld moest worden, heeft de club fictieve kaartjes verkocht. Het was een ludieke actie om een mooi bedrag bijeen te brengen voor een goed doel. Het leverde meer dan een uitverkocht stadion op.
Normaal gesproken biedt het stadion van Telstar plaats aan 3200 bezoekers. Met de onlangs geplaatste noodtribune steeg dat aantal tot 4600, terwijl er voor de wedstrijd van vorige week 7436 kaartjes werden verkocht. Geen echte kaartjes dus, maar een donatie van 1,63 euro per persoon aan een bijzonder goed doel. Het geld gaat naar Piet Bliek, de vader van marketingmanager Dennis Bliek. Het zit de familie in medisch opzicht bepaald niet mee. Bij Piet werd onlangs longkanker geconstateerd en bij zijn echtgenote Cherda, met wie hij inmiddels ruim veertig jaar is getrouwd, werd fybromyalgie vastgesteld. Samen hebben Piet en Cherda drie zoons en een dochter, maar daarnaast hebben ze in ruim dertig jaar tijd tijdelijk onderdak geboden aan zeker zestig pleegkinderen. Ook nu nog verblijven twee pleegkinderen voor langere tijd bij het echtpaar thuis en zijn nog eens twee pleegkinderen momenteel bij ze in crisisopvang.
Omdat de ziekte van Piet zich al in een vergevorderd stadium bevindt, is er geen kans op herstel. Het is moeilijk in te schatten hoe lang hij nog te leven heeft en dat besef is ook tot hem inmiddels doorgedrongen. Een laatste uitstapje met het hele gezin zou prachtig zijn. Het was de bedoeling om naar Disneyland Parijs te gaan, maar dat zit er door alle coronabeperkingen nu niet in. Mogelijk is een dagje Efteling wel haalbaar en wellicht, als de gezondheid het toelaat, volgt Frankrijk in een later stadium alsnog. Een deel van het ingezamelde geld is daarvoor bestemd. Het overige deel zal ten goede komen aan het gezin, dat achterblijft als Piet er niet meer is. Op die manier weet Piet in elk geval zeker dat hij zijn vrouw en de pleegkinderen goed achterlaat. Met ruim 12.000 euro op de teller na de succesvolle actie moet dat in elk geval lukken. Dennis Bliek: ,,De vele reacties die wij ontvingen, zijn hartverwarmend. Bovendien snijdt het mes aan veel kanten, want we vestigen hierdoor ook de aandacht op het tekort aan pleeggezinnen.’’ (Foto: aangeleverd)