Velsen – Het uitvallen van de veerponten over het Noordzeekanaal vormt voor velen een grote bron van ergernis. Na veel discussie was eindelijk voor elkaar dat er nu op werkdagen overdag elke tien minuten een afvaart is, maar steeds vaker moeten afvaarten geschrapt worden door technische mankementen. Hoe lang wordt het geduld van de Velsenaren nog op de proef gesteld?
De veerponten die passagiers over het Noordzeekanaal vervoeren, zijn ruim 85 jaar oud, kwetsbaar en over de levensduur heen. Volgens vervoersbedrijf GVB, dat de exploitatie ervan verzorgt, zijn de meest kwetsbare delen van de vijf ponten onlangs preventief vervangen. Het gaat hier om onder meer de stuurinrichting, de elektrische installatie en het voortstuwingsgedeelte. Ook het houten dek op de veerponten is gerepareerd. Deze werkzaamheden moeten ervoor zorgen dat er minder sprake zal zijn van uitval. GVB: ,,Overigens is de betrouwbaarheid na deze actie, gelet op de ouderdom van de schepen, niet gegarandeerd.’’
Een bijkomend nadeel is dat, bij uitval van de veerponten, er ook geen geschikt alternatief voorhanden is. GVB: ,,De ponten en de aanlandingen op het Noordzeekanaal zijn behoorlijk uniek en er is geen schip te koop of te huur dat op deze aanlandingen past.’’ Bij het vervoersbedrijf wordt daarom reikhalzend uitgekeken naar volgend jaar. Eind 2021 zullen volledig elektrisch aangedreven veerponten in gebruik worden genomen. Deze vaartuigen gaan direct bij aankomst aan de oplader en zijn dan in slechts enkele minuten tijd klaar voor de volgende afvaart. Deze elektrische veerponten worden overigens wel uitgerust met een generator, die eventueel kan bijspringen als er sprake is van stevige wind.
Hoewel het voor de passagiers erg vervelend is als een afvaart wordt geschrapt, tonen de cijfers aan dat het al met al nog wel meevalt de uitval. Volgens GBV is die in de afgelopen vier jaar nooit hoger geweest dan 0,2% van alle afvaarten. De gemiste afvaarten worden overigens in financieel opzicht niet gecompenseerd: ,,In het contract dat GVB heeft met de gemeente Amsterdam is niet geregeld dat GVB geen vergoeding krijgt als er uitval is.’’ GVB doet er alles aan om uitval de komende anderhalf jaar tot een minimum te beperken. Dat is een hele klus, want veel onderdelen zijn niet meer te koop zijn en moeten dus gerepareerd of opnieuw gemaakt worden. ,,Ook wij zullen moeten roeien met de riemen die we hebben. ’’ (Teksten foto: Bos Media Services)