Velsen-Zuid – Voor Natascha van Grinsven-Admiraal heeft de dagelijkse gang van zaken binnen de kantoren van Telstar allang geen geheimen meer. Twee jaar geleden trad ze in dienst van de voetbalclub om de rol van commercieel manager te vervullen. Nu wordt ze de nieuwe commercieel directeur van de ‘Witte Leeuwen’ en krijgt ze de zware taak om Telstar met een ingekrompen staf door een financieel onzekere tijd te loodsen. ,,Het is niet de gemakkelijkste periode om te starten. Er ligt een grote uitdaging op mij te wachten’’, realiseert ze zich.
Nadat de in Heiloo geboren Natascha van Grinsven-Admiraal de middelbare school had doorlopen, volgde ze de sportacademie. Daarna werkte ze enige tijd als docent. Bij het Johan Cruyff Institute volgde ze een master opleiding sportmanagement en met die papieren op zak is ze gestart bij evenementenbureau PBN, het bedrijf dat onder andere het Forteiland en strandpaviljoen Nova Zembla exploiteert. Daarna vertrok ze naar Zwitserland om te gaan werken bij een bureau voor sportmarketing met de accounts Feyenoord en PSV. Vervolgens heeft Natascha in Zeist in een driekoppig managementteam de nieuwe KNVB Campus opgezet, verantwoordelijk voor de commerciële zaken.
Ze legt uit: ,,In mijn vorige banen was ik voornamelijk met sales bezig. Ik wilde meer met sponsoring gaan doen. Twee jaar geleden kwam de functie van commercieel manager bij Telstar vrij en dat was exact wat ik zocht. Eigenlijk is de combinatie van een commercieel manager en een commercieel directeur voor een club als Telstar niet logisch, maar dat kwam door de gezondheidssituatie van Steef. Vanuit mijn functie heb ik in de afgelopen twee jaar ook met de marketing te maken gehad. Dat vind ik heel boeiend, maar het is niet iets waarmee ik echt uitvoerend bezig wil zijn.’’ Overigens weet Van Grinsven-Admiraal, waar het voetbal betreft, heel goed waarover ze praat. Ze speelde zelf jarenlang amateurvoetbal op hoog niveau en is in haar huidige woonplaats Haarlem nog altijd regelmatig op het voetbalveld te vinden.
,,Twee potentiële naamgevers zijn het niet geworden. We zijn dus nog steeds op zoek.’’
Met het vertrek van Steef Hammerstein als commercieel directeur gaat er bij Telstar achter de schermen het nodige veranderen. Doordat de voetbalcompetitie dit jaar werd afgebroken, kampen de clubs in ons land met een fors gebrek aan inkomsten. Voor de ‘Witte Leeuwen’ heeft dit verstrekkende gevolgen. Er gaan zes arbeidsplaatsen verdwijnen om een bezuiniging van drie ton te kunnen realiseren. Voor het commercieel team betekent dit dat het team teruggebracht wordt naar drie mensen terwijl de club juist bezig was met een sollicitatieprocedure voor een zesde teamlid. ,,We hebben ervoor gekozen om één lid van het team te laten gaan. Daarnaast wordt de functie, die openvalt als ik doorschuif, niet opnieuw ingevuld.’’ Om toch voldoende daadkrachtig te kunnen werken, is gekozen voor het inschakelen van een externe partij. ,,Die gaat mij helpen de nieuwe naamgever voor het stadion te zoeken en ook de shirtsponsor’’, bevestigt ze. De afgelopen jaren prijkte de naam Rabobank IJmond bij Telstar, maar deze is er afgelopen maand afgehaald. Telstar gaat de samenwerking met de Rabobank Haarlem-IJmond anders invullen. Is er al duidelijkheid over een nieuwe sponsor? ,,Nee, er zijn nog steeds gesprekken gaande. Twee potentiële naamgevers zijn het niet geworden. We zijn dus nog steeds op zoek. Ik besef dat veel sponsors zich nu niet in de gemakkelijkste positie bevinden om ‘ja’ te zeggen. Desalniettemin heb ik er alle vertrouwen in dat we dit tot een goed einde gaan brengen.’’
,,De gunfactor is bij ons erg hoog. Als wij positief in het nieuws komen, maakt dat de sponsors trots.’’
De coronacrisis heeft bij Telstar de boel op scherp gezet. Sponsoring is voor ondernemers vaak een kostenpost waar in moeilijke tijden als eerste op bezuinigd wordt. Toch ziet Van Grinsven-Admiraal voldoende kansen: ,,Natuurlijk, het is een gekke tijd. Maar we zien wel dat wij ten opzichte van andere clubs wel floreren. Dat komt omdat we steeds de uitdaging zijn aangegaan. We hebben de laatste tijd elke week wel een nieuwe campagne.’’ Telstar hield onder meer een uitverkoop van fanartikelen met #dietentmoetleeg, bracht een eigen parfum op de markt en oogstte veel succes met het ‘Avondje Telstar’ op 26 april van dit jaar. Die zondagavond konden de fans van de Velsense voetbalclub thuis genieten van een maaltijd, geleverd door plaatselijke ondernemers, terwijl RTV Seaport de bekerwedstrijd tegen Ajax, die in december 2019 werd gespeeld, op televisie uitzond.
Overigens valt volgens Van Grinsven-Admiraal ook aan de belangstelling voor die wedstrijd de potentie van Telstar af te meten: ,,Er werd gevochten om de kaarten.’’ Juist het positieve imago, dat de club in de loop der jaren heeft opgebouwd, geeft haar voldoende vertrouwen in de toekomst. ,,De gunfactor is hier hoog. Als Telstar positief in de media komt, maakt dat de sponsors trots.’’ Met ludieke acties, maar ook met grote maatschappelijke betrokkenheid, blijft de club daarom ook in de komende tijd volop aan de weg timmeren. Om dit laatste extra kracht bij te zetten, is jaren geleden al het project ‘Telstar thuis in de wijk’ opgezet, een aparte stichting die zich bezighoudt met maatschappelijke project. De focus daarbij ligt vooral op sport, jongeren en leefbaarheid in de wijken.
,,We moeten de begroting rond krijgen. Als een hoofdsponsor tekent, zijn we een heel eind.’’
Inmiddels kreeg de nieuwe commercieel directeur in de media al de titel ‘De powervrouw van Telstar’ mee. Mede omdat er nauwelijks vrouwelijke bestuurders zijn in het Nederlands betaald voetbal, zijn alle schijnwerpers nu op Natascha van Grinsven-Admiraal gericht. Die massale belangstelling voor haar benoeming komt haar goed van pas. Ze zal immers de komende tijd veel contacten gaan leggen met ondernemers in de regio en dan is het fijn als men al een beetje weet om wie het gaat. ,,De grootste uitdaging is het realiseren van voldoende inkomsten om de begroting rond te krijgen. Als er een hoofdsponsor tekent, zijn we al een heel eind. Maar ook in de opbrengst van de horeca gaat het om serieuze bedragen.’’
Saillant detail is dat sinds de komst van Natascha bijna de helft van het kantoorteam bij Telstar uit inwoners van Haarlem bestaat. ,,Ach, dat past goed bij het regionale gevoel dat we graag willen uitstralen.’’ (Tekst en foto midden: Bos Media Services, foto boven: Ron Pichel)