Velsen – Grote posters langs de kant van de weg met prikkelende teksten over de situatie waarin we ons momenteel bevinden. Wie zit erachter en wat is de bedoeling ervan? Ook in de gemeente Velsen zijn deze posters te vinden, zoals hier op de Zeeweg in IJmuiden. Amsterdammer Rob Simon (35) is een van de bedenkers. De posters moeten mensen aan het denken zetten over de manier waarop we leven en hoe het anders zou kunnen.
Rob Simon legt aan mediapartner NH Nieuws uit dat het hier niet gaat om een protestactie tegen de overheid of iets dergelijks. ,,Dit gaat over ons allemaal. Jezelf kapot werken, tien uur per dag achter een laptop. Is dat nou wel nodig? Ben je dan een goede burger, mens of ondernemer? Is dat wat je gelukkig en volledig maakt? Of ben je nu gelukkiger, nu je thuis zit en niet in de file staat. Daar kun je ook over nadenken.” Simon behoort tot een klein groepje mensen van het Amsterdamse bedrijf Georgies dat deze campagne heeft opgezet. Normaal gesproken organiseert dat bedrijf kleinschalige festivals in Amsterdam en ook daarvoor maken ze de posters in eigen huis. ,,Het voelde als een plicht om dat nu ook te doen. Een soort van vergezicht blijven bieden, dit keer niet met een festival, maar met een posteractie. We willen hoe dan ook het gesprek gaande houden en denkprocessen stimuleren.”
Hij legt uit dat de term ‘het nieuwe normaal’, die door premier Mark Rutte tijdens een persconferentie werd geïntroduceerd, irritatie opwekte. ,,Het heeft ons uiteindelijk ook positief aan het denken gebracht. Het leidde hoe dan ook tot mooie gesprekken, discussies en ruzietjes, waar een aantal thema’s uitkwam die we wilden vatten. Zoals surveillance en overheid, vervuiling en het afstand houden tot elkaar.” De tekst ‘Weer durven is het nieuwe normaal’ zou kunnen worden gezien als een protestactie tegen de overheidsmaatregelen. Toch is die niet zo bedoeld. ,,Die kritiek speelde toen nog niet. Wij waren met de gedachte bezig of we wel weer intiem zouden durven zijn, als de crisis voorbij is. Durf je elkaar dan weer vast te pakken?”, legt Simon uit. ,,Het doel is om mensen na te laten denken, zonder ze iets op te willen leggen. Als je geen positie wil innemen, moet je elke mening en reactie durven omarmen.” (Foto: Bos Media Services)