Velsen – De basisscholen in de gemeente Velsen zijn weer volop in bedrijf. Afgelopen maandag gingen de deuren voor het eerst sinds half maart weer open, maar de leerlingen moeten het voorlopig wel stellen met een aangepast lesrooster en de nodige preventieve maatregelen in de gebouwen.
De Stichting Openbaar Primair Onderwijs (OPO) IJmond voert het beheer over zestien scholen in de regio, waarvan de helft in de gemeente Velsen staat. Hier was men goed voorbereid op de heropening van de basisscholen. Bestuurder Martijn van Embden: ,,We voelden al aankomen dat de scholen weer open mochten gaan, toen het besluit nog niet officieel bekend was. We hebben ervoor gekozen om toen alvast te gaan nadenken over de protocollen.’’ Op de dinsdag voorafgaand aan de meivakantie werd definitief bekend gemaakt dat de basisscholen op 11 mei weer open zouden gaan. ,,Dan moet je snel je eigen scenario’s uitlijnen met hetgeen door het kabinet en het RIVM is meegeven. We hadden nog drie dagen te gaan voor de vakantie en over de richtlijnen en protocollen werd in de loop van die drie dagen steeds meer bekend. Dat maakte het lastig.’’
Omdat elke school anders is, lag de uitdaging voor het schoolbestuur vooral in het maatwerk. ,,In het ene schoolgebouw zijn de gangen smal en is eenrichtingsverkeer nodig, terwijl in andere gebouwen voldoende ruimte is om in twee richtingen te kunnen lopen.’’ Echte knelpunten is men tijdens de voorbereidingen niet tegengekomen. Wel moest worden omgeschakeld, toen duidelijk werd dat de overheid ervoor koos om de leerlingen hele dagen te laten draaien. ,,We snappen de reden om voor hele dagen te kiezen, maar inhoudelijk waren er ook goede argumenten om voor halve dagen te kiezen.’’ Bij één van de acht scholen in Velsen is dat overigens alsnog gedaan. Dat is de Bosbeekschool in Santpoort-Noord. ,,Op deze school is men goed in staat om noodopvang te organiseren waar de tijden niet aansluiten op die van de buitenschoolse opvang.’’ In de andere scholen van OPO IJmond in Velsen krijgt nu eerst de ene helft van de klas een dag les, de andere helft komt de volgende dag naar school. Op de andere dagen krijgen ze een aanvullend thuisprogramma.
Bij Atlant Basisonderwijs is een andere keuze gemaakt. Hier komen de leerlingen op alle scholen halve dagen naar de les. Een bewuste keuze, die de directies, interne begeleiders en leerkrachten samen hebben gemaakt, in het belang van de kinderen. Madelon Boot, directeur van basisschool De Klipper in IJmuiden, legt uit: ,,We willen de kinderen zo veel mogelijk zien. Daardoor kunnen we hun ontwikkeling goed volgen en ook snel schakelen als we zien dat het in deze periode niet helemaal goed is gegaan thuis.’’ Voor het weer opstarten van de lessen legde de onderwijsinstelling contact met een externe adviseur op pedagogisch gebied. Ook zijn, met betrekking tot de veiligheid, de nodige extra maatregelen genomen. Voor De Klipper betekent dit dat alle nooduitgangen nu als reguliere in- en uitgang worden gebruikt, zodat er veel minder kinderen door de hoofdingang van het gebouw naar binnen hoeven te gaan. Ook zijn de lesroosters zodanig op elkaar afgestemd dat er nooit meerdere groepen tegelijk buiten zijn.
Kinderen die het gebouw betreden, moeten eerst de handen desinfecteren. ,,Op de eerste dag stonden we bij de desinfecteerpalen om de kinderen daarop aan te spreken, maar je ziet dat ze er na een dag al aan gewend zijn en zelf gelijk gebruik maken van het pompje.’’ Gedurende de coronasluiting verzorgde de school een noodopvang voor ongeveer tien kinderen waar het thuis niet zo lekker liep. ,,We hebben ons als school wel zorgen gemaakt. We zien dat sommige ouders het heel moeilijk vinden om de kinderen te begeleiden met het werk, omdat ze het niet begrijpen. We hebben nu ook aan alle kinderen gevraagd wat ze er zelf van vinden om vier dagen in de week weer naar school te kunnen. Tachtig procent geeft aan dat ze het heel fijn vinden om vier dagen andere kinderen te kunnen zien en hulp te krijgen van de leerkracht.’’ Op woensdag wordt er geen les gegeven, die dag wordt door de leerkrachten gebruikt om voor de hele week de thuisopdrachten voor te bereiden.
Foto:
Een halve schoolklas met flinke afstand tussen de leerlingen onderling bij OBS De Pleiaden in IJmuiden. (Foto: OPO IJmond)