Velsen – Twee weken geleden lieten we in deze krant een aantal ondernemers aan het woord om te vertellen over de impact van de coronacrisis op hun bedrijf. Daaruit bleek dat de onderlinge verschillen best groot zijn. Waar het voor de ene ondernemer, weliswaar met de nodige voorzorgsmaatregelen, ‘business as usual’ is, moet een ander de deuren van zijn bedrijf noodgedwongen geheel gesloten houden. Er zijn ook ondernemers die juist meer omzetten in de huidige situatie. Onze verslaggever sprak in de afgelopen dagen opnieuw met een aantal ondernemers uit verschillende branches. (Foto’s: aangeleverd)
Behangersbedrijf E. Fictoor had vorige week nog niet echt last van de crisis: ,,Ik heb nog genoeg werk deze week, maar daarna wordt het wat stiller. Dat gebeurt wel eens vaker, ik heb nog geen aanvraag ingediend voor compensatie’’, laat eigenaar Jan Fictoor weten. Hij werkt zonder personeel en is als behanger en schilder actief in het gebied dat loopt van Heemskerk tot Hoofddorp. Een terugloop in het aantal klussen is voor hem vooralsnog niet aan de orde, wel houdt hij zelf de vinger aan de pols wanneer hij afspraken maakt met mensen in een kwetsbare doelgroep. ,,Ik heb bijvoorbeeld een oudere dame opgebeld en haar gevraagd om er goed over na te denken of ze de afspraak wilde laten doorgaan. Ik zei ‘Denkt u er goed over na, heb het er met de kinderen over.’ Mevrouw woont in een klein huisje en dan is het lastig om steeds minimaal anderhalve meter afstand te houden. Ze heeft besloten de afspraak een maand uit te stellen. Daar heb ik geen problemen mee.’’ Over het algemeen is afstand houden overigens prima te doen: ,,In 75% van de gevallen werk ik in ruimtes die leeg zijn. Vandaag ben ik bij mensen in de huiskamer bezig, maar die mensen zitten zelf in de tuin. Vaak zijn de mensen, bij wie ik klussen doe, niet eens thuis. Het gaat in veel gevallen om verhuizingen.’’
Ook bij Autoservice Rob Nobels aan de Kromhoutstraat in IJmuiden is het ‘business as usual’, al gelden ook hier uiteraard een aantal spelregels om het personeel veilig te kunnen laten werken en klanten veilig te kunnen ontvangen. ,,We hebben de stoelen weggehaald’’, vertelt een medewerker. Hij doelt op de ruimte, waar klanten kunnen plaatsnemen als ze even moeten wachten. Door het aantal stoelen te verminderen, kunnen klanten hier anderhalve meter afstand tot elkaar bewaren. Het normale onderhoud gaat in de garage gewoon door, al merkt het team wel dat er in de afgelopen maand wat minder verzoeken waren voor niet-spoedeisende zaken. ,,Een rammeltje, een kraakje of een lampje, daar blijven ze nu sneller voor thuis.’’ Strepen op de vloer voor de deur van de receptie geven de afstand aan die wachtende klanten dienen aan te houden en boven de balie is een plexiglas scherm opgehangen, zoals je dat ook in winkels ziet.
Afslankstudio Velserbroek was in de afgelopen weken alleen op dinsdag en vrijdag geopend. Vanaf deze week zijn de openingstijden weer wat ruimer. De acht behandelkamers zijn inmiddels allemaal voorzien van plexiglas schermen en de flessen desinfecterende gel staan overal op tafel. Het gebruik van mondkapjes en handschoenen is er inmiddels standaard geworden. Klanten die voor een behandeling op de bank plaatsnemen, liggen op grote stukken papier die van een rol afkomstig zijn. Zo wordt ervoor gezorgd dat iedereen veilig kan worden behandeld. Volgens Annette Kortekaas is er momenteel, juist door de coronacrisis, veel belangstelling voor de afslankstudio: ,,Gebleken is dat tachtig procent van de mensen die door corona op de intensive care belanden, kampen met obesitas. Daar zijn mensen best wel van geschrokken.’’ Tegelijk zijn mensen, doordat ze meer tijd thuis doorbrengen en niet kunnen sporten, juist vanwege het coronavirus wat kilo’s aangekomen. ,,Gemiddeld drie tot vijf kilo’’, weet Annette. Ze vertelt: ,,We hebben daarom juist nu veel aanbiedingen lopen.’’
Bij het team van visrestaurants De Meerplaats aan de Trawlerkade in IJmuiden kwam de klap op 15 maart hard aan. Eigenaar William Brands vertelt: ,,De schrik was heel groot, het was best een emotioneel moment. Om half zes waren we nog aan het serveren en om zes uur moesten we dicht. We hebben met z’n allen verslagen aan de stamtafel gezeten.’’ Men liet zich echter niet uit het veld slaan en gebruikte de verplichte sluiting om onderhoud aan het pand te plegen. Er werd onder meer een wand geschilderd en er werd een grote schoonmaak gehouden. Vervolgens is het bedrijf gestart met een afhaalconcept, dat precies op tijd kwam voor de paasdagen. ,,Dat is een groot succes geworden, we bereiken hiermee nu ongeveer een derde van onze omzet. Daarmee kunnen we de vaste kosten, zoals verzekeringen en abonnementen, blijven betalen.’’ Brands heeft tien medewerkers in fulltime dienstverband en daarnaast nog twaalf parttimers. Daarom maakt hij gebruik van overheidssteun, die zeventig procent van de loonkosten dekt. ,,We zijn nu bezig met het maken van plannen om gefaseerd weer open te gaan. Ons geluk is dat we een grote zaak hebben, normaal zijn er 150 zitplaatsen, dat zullen er straks 70 tot 75 zijn.’’ Deze week legde hij een werkbezoek af bij een horecabedrijf elders in het land, om te bekijken hoe men daar met de ontstane situatie omgaat.
Als je in coronatijd een schoonmaakbedrijf runt, zit je qua financiële effecten aan de positieve kant van de balans. Dat merkt ook Terry Bal van schoonmaakbedrijf Horeman. Het IJmuidense bedrijf is actief in de gemeente Velsen en ziet de laatste weken een flinke toename van het aantal opdrachten. Naast glasbewassing houdt het bedrijf zich bezig met schoonmaakwerkzaamheden voor bedrijven en verenigingen van eigenaars. Daarbij wordt nu extra veel aandacht besteed aan het desinfecteren. ,,Bij winkels waar we normaal bijvoorbeeld drie keer in de week langsgingen, komen we nu elke dag. We desinfecteren alles wat door mensen wordt aangeraakt. De pinapparaten, de deurklinken, enzovoort. Daardoor zijn we er nu veel langer bezig. Het bedrijf, dat inmiddels zo’n dertig jaar bestaat en drie medewerkers telt, heeft een goede reputatie opgebouwd in de schoonmaakbranche, die zich nu uitbetaalt. ,,We merken dat er heel veel werk binnenkomt, ook van nieuwe klanten. Dat is heel positief.’’ Vanwege het gevaar op besmetting met het coronavirus heeft het bedrijf een ander desinfecterend middel in gebruik genomen. ,,Het is een zwaarder middel, maar je handen worden er heel droog van. Daarom dragen we nu allemaal handschoenen tijdens het werk.’’ Omdat de medewerkers soms ook tijdens openingsuren van hun opdrachtgevers moeten werken, is het af en toe passen en meten waar het de ruimte betreft. ,,We moeten overal omheen werken en voldoende afstand houden. Dat is soms wat lastig.’’