Velsen – De naam van de mascotte van Stichting Citymarketing Velsen is bekend: Kaatje Kabeljauw. In de afgelopen periode heeft de organisatie gevraagd aan de inwoners van Velsen om een naam voor de blauwe/oranje vis te verzinnen. Uit al die inzendingen hebben ze twee namen gekozen. Afgelopen week kon er op die twee namen gestemd worden. Dat is ook massaal gedaan met 699 stemmen. Met 57procent van de stemmen won Kaatje Kabeljauw het van Karel de Zeeparel.
,,Kaatje Kabeljauw gaat ons helpen bij het promoten van de parels van Velsen’’, aldus Citymarketeer Friso Huizinga. ,,Zo is haar zomer al redelijk volgepland, want samen met RTV Seaport gaat zij een kijkje nemen bij alle parels die onze mooie gemeente rijk is. Daarnaast zal zij bij verschillende evenementen die nog wel doorgang kunnen vinden haar opwachting maken.
Katie Cod in het Engels
De naam Kaatje Kabeljauw is voor buitenlandse gasten die IJmuiden bezoeken wellicht lastig uit te spreken. Daarom zal haar naam voor hen worden vertaald in Katie Cod. Vanaf nu is Kaatje Kabeljauw ook te volgen via Instagram waar zij een eigen kanaal heeft.
Idee van InHolland-studenten
Vijf studenten van InHolland Haarlem hebben de afgelopen maanden nagedacht over verschillende acties om IJmuiden en de gemeente Velsen onder de aandacht te brengen. Huizinga: ,,Wij werden het meest enthousiast van het idee om een mascotte te ontwikkelen. Natuurlijk is dat een vis geworden. (Foto: aangeleverd)