Velsen – Dat de coronacrisis een ongekende financiële impact heeft op het bedrijfsleven, is inmiddels wel duidelijk. Toch zijn de onderlinge verschillen best groot. Waar het voor de ene ondernemer, weliswaar met de nodige voorzorgsmaatregelen, ‘business as usual’ is, moet een ander de deuren van zijn bedrijf noodgedwongen geheel gesloten houden. En er zijn ook ondernemers die juist meer omzetten in de huidige situatie. Onze verslaggever Raimond Bos maakte een rondje door de gemeente en bezocht een aantal ondernemers in uiteenlopende branches, om zich zo een beeld te vormen van de situatie in Velsen.
Voor het team van Rigo Verffabriek in IJmuiden heeft de coronacrisis twee gezichten. De acht medewerkers in de buitendienst zitten nu thuis, omdat het afleggen van bezoekjes aan klanten geen strikte noodzaak is en het bedrijf de adviezen van de overheid in dit opzicht zeer serieus neemt.
Tegelijkertijd ziet het bedrijf een toename van het aantal klanten in de winkel. ,,Veel mensen die nu thuis zitten, besluiten om dan maar wat klussen te gaan doen, die waren blijven liggen. Ik heb ook het gevoel dat men daarbij de lokale speciaalzaken goed weet te vinden’’, zegt marketingmedewerkster Henriette van Westerhoven.
Ze spreekt van een fijne dynamiek, die ze ook bij andere lokale ondernemers ervaart: ,,Het is heel plezierig om elkaar op die manier een hart onder de riem te kunnen steken.’’
De verffabriek van Rigo draait intussen gewoon door, al heeft het bedrijf hier wel extra maatregelen moeten nemen om anderhalve meter afstand tot elkaar te kunnen houden en daarmee de veiligheid voor de medewerkers te kunnen garanderen.
Bij Albatros Banden aan de Dokweg in IJmuiden gaat het werk gewoon door. Het bedrijf heeft het druk met de dagelijkse werkzaamheden, maar manager Thom van de Graaf verwacht dat de effecten van de coronacrisis voor de bandenspecialist pas in een later stadium zullen volgen.
,,Ik denk dat voor ons de financiële klap nog moet komen. Bij veel bedrijven staan de wagenparken nu stil. Ook de mensen die nu thuis werken, rijden niet in hun auto’s rond. Daar zullen wij later het effect van gaan merken. Bovendien zijn autofabrieken en bandenfabrikanten nu gesloten. Voorlopig redden bedrijven als wij het nog prima met de beschikbare voorraad. Maar als dit langer gaat duren, krijg je schaarste op de markt.’’
Normaal gesproken mogen klanten altijd in de werkplaats meekijken als de werkzaamheden worden uitgevoerd, maar die optie is tijdelijk komen te vervallen.
,,We hebben de werkplaats afgesloten voor klanten, zodat onze medewerkers veilig kunnen werken. Daar is gelukkig begrip voor. Verder hebben we bij de receptie plexiglas schermen geplaatst, dragen onze monteurs handschoenen als ze in de auto stappen en worden de autosleutels schoongemaakt voordat we ze overhandigen.’’
Bedrijven die vallen in de categorie contactberoepen moeten al weken de deuren noodgedwongen gesloten houden. Zo ook Tjeerd Meinema Coiffures, het bedrijf is nota bene genomineerd voor de verkiezing van de leukste kapper en kapsalon van 2020, maar kan nu niet anders dan afwachten wanneer de werkzaamheden weer hervat mogen worden.
Van stilzitten is echter geen sprake, want afgelopen week zijn in de kapsalon schermen geplaatst tussen alle kappersstoelen.
Bedrijfsleider Sabine Meinema – van Duijn: ,,We hebben zelf de materialen aangeschaft en zijn aan de slag gegaan. Het gaat ons om de veiligheid van onze klanten en ik krijg hier een goed gevoel bij. Door de schermen kunnen we de anderhalve meter afstand tussen de klanten waarborgen. Verder gaan we de koffie serveren in plastic bekers, liggen er geen boekjes meer op tafel en dragen alle medewerkers strands handschoenen en mondkapjes.’’
In afwachting van groen licht voor het hervatten van het kapperswerk zitten de zeven leden van het team nu thuis. ,,We zijn wel twee dagen in de week van 10.00 tot 11.30 uur open voor productverkoop en we houden contact met de klanten door foto’s en filmpjes op sociale media te plaatsen.’’
Keurslager Theo van Haaster aan het Ster Bastion in Velserbroek heeft amper tijd om ons te woord te staan. Hij ziet zijn omzet dezer dagen juist stijgen. ,,Dat gaat ten koste van de horeca’’, schat hij in. Het lijkt een logische verklaring voor de toegenomen drukte: ,,Mensen koken nu veel meer thuis. Je ziet bij alle verszaken de verkoop toenemen.’’ Om die extra drukte in goede banen te leiden, heeft de slager een aantal maatregelen genomen. De winkelvloer is in vier vakken verdeeld, dat houdt dus in dat er maximaal vier klanten tegelijk welkom zijn. Zijn er meer dan vier, dan dient men buiten de winkel te wachten met anderhalve meter tussenruimte. Ook kunnen klanten alleen nog met de pinpas betalen en om eventuele besmetting met het coronavirus te voorkomen is een beschermkap op de toonbank geplaatst. Ook voor het personeel in de zaak is het aanpassen. Er wordt immers op een relatief kleine oppervlakte gewerkt. Hoe gaat men hiermee om? ,,De medewerkers moeten elkaar passeren met de rug naar elkaar toe en verder zo veel mogelijk afstand van elkaar houden.’’
Ook bij brood- en banketbakkerij Ben Vreman aan de Terrasweg in Santpoort-Noord staan de klanten nu regelmatig buiten voor de deur te wachten tot ze naar binnen mogen. Maar dat heeft niets te maken met een toegenomen verkoop. ,,Normaal gesproken kunnen we zeven klanten tegelijk helpen, nu maar vier’’, legt Remco Vreman uit. In de bakkerswinkel mogen nu maximaal vier mensen tegelijk naar binnen. ,,Daardoor lijkt het drukker, maar dat is niet zo.’’ Van een dalende verkoop is echter ook beslist geen sprake. ,,Er zijn meer mensen die hun bestelling nu vooraf aan ons doorgeven, zodat wij het kunnen klaarleggen. Daarom hebben we doordeweeks iemand extra neergezet om alle bestellingen te verwerken. Klanten kunnen de bestelling dan ’s middags ophalen, op een moment waarop het rustiger is. Zo kunnen ze de drukte in de winkel vermijden.’’
Ook in dit bedrijf geldt dat het improviseren blijft op de werkvloer om de collega’s op veilige afstand van elkaar te kunnen laten werken. ,,Het is lastig, qua ruimte, maar we doen ons best!’’
Eveneens in Santpoort-Noord gevestigd is het tuincentrum van Welkoop. Juist in deze tijd van het jaar is het altijd bijzonder druk in het bedrijf, maar met de enorme oppervlakte van het winkelpand en de erachter gelegen buitenafdeling is men nog prima in staat om de stroom bezoekers de baas te blijven. Een groot bord voor de deur attendeert de bezoekers op de maatregelen die in verband met het coronavirus zijn genomen. Bedrijfsleider Sander Gozeling: ,,We zien wel dat het iets drukker is dan normaal. Alles valt of staat voor ons natuurlijk met het weer. Als het mooi weer is, zie je het altijd drukker worden. Maar het is nu nog goed te doen. We hanteren een maximum van honderd klanten tegelijk en we hebben steeds twee of drie kassa’s open, zodat er geen rijen ontstaan en iedereen weer snel weg kan. Mocht het te druk worden, dan zetten we iemand buiten voor de deur neer om alles te regelen, maar dat is nu nog niet nodig.’’
Hans de Lange levert, installeert en repareert witgoed aan huis. Hij merkt dat het aantal reparatieverzoeken sinds de start van de coronacrisis drastisch is gedaald.
Uit de cijfers die hij noemt blijkt dat het aantal telefoontjes gemiddeld een derde is van wat het voorheen was. ,,Je merkt dat mensen je niet over de vloer willen hebben en hun reparaties uitstellen.’’
Dat roept natuurlijk vragen op, want hoe overbrugt men de periode tot die tijd? ,,Soms vragen ze me of ze iets zelf kunnen repareren. En niet alle reparaties hebben prioriteit. Een vaatwasser bijvoorbeeld is geen prioriteit, als denken sommige mensen daar anders over.’’
Een bijkomend probleem voor Hans is dat hij nu zelf in quarantaine moet verblijven: ,,Mijn vrouw werkt in de zorg en zij heeft corona. Ik kan dus nu ook niet meer naar de klanten toe. Gelukkig heb ik nog een collega, hij rijdt wel gewoon door. Maar we moeten nu iemand inhuren, want hij kan de apparatuur niet in zijn eentje dragen.’’
De verplichte quarantaine komt voor Hans op een vervelend moment, want: ,,Qua verkoop is het momenteel heel erg druk, het is amper te bestellen.’’ (Foto boven: Pixabay)