Velsen – Vrijdagmorgen informeerde wethouder Bram Diepstraten de pers over de voortgang van de plannen omtrent het project Pontplein in IJmuiden. Aan de drie overgebleven varianten van de oorspronkelijke acht bleek tijdens deze bijeenkomst een alternatieve variant toegevoegd. Burger Gerard Gleijm, zelf woonachtig in IJmuiden en ervaringsdeskundige gebruiker per fiets en auto van het drukke Pontplein, heeft de wethouder en projectleider namelijk verrast met een zo op het oog verstandiger plan. Ook lijkt het alternatief mogelijk voordeliger uit te kunnen pakken, dan de dure voorkeursvariant van voorheen. De heer Gleijm, van beroep elektronicus, tekende een variant met een fly-over voor het auto- en vrachtverkeer van en naar het havengebied over het kruispunt. Deze variant sluit aan op of net naast de bestaande heuvel van de spoordijk.
In een film van 5 minuten werd de nijpende noodzaak tot verbetering van de situatie op het Pontplein aangetoond. Het verkeerspunt is van internationaal belang. Zo passeren er elke dag 40.000 motorvoertuigen, waarvan 15 procent vrachtverkeer is. Plus 5000 fietsers. De situatie nu is als een zandloper, er treden verkeersinfarcten op, er wordt door rood gereden en fietsers kunnen hun fiets soms niet door de file ‘heenprakken’ zoals een jonge scholiere in de film toelicht. ,,De noodzaak moet voor iedereen duidelijk zijn of worden. Het delen van de film zal de urgentie van project Pontplein ondersteunen”, legt wethouder Diepstraten uit. ,,Voor ons projectteam is de grote verrassing het goede idee van de heer Gerard Gleijm, het opent een interessant perspectief”.
De heer Gleijm lichtte aansluitend zijn idee toe. Een fly-over variant die lijkt op de variant van de heer Gleijm is al eerder bekeken maar niet verder uitgewerkt, omdat deze fly-over zo groot en hoog zou worden, dat dit financieel niet haalbaar was. Ook was de impact op de omgeving te groot, met name voor de woningen aan de Stationsweg. Zij zouden dan tegen een hoog viaduct aankijken. De variant van de heer Gleijm is een stuk verder van de pont af gesitueerd. Het viaduct komt boven de huidige kruising en dichtbij het bestaande viaduct. Door gebruik te maken van het diepgelegen gedeelte voor het viaduct, hoeft deze variant minder hoog te worden en kan het viaduct aansluiten op de bestaande heuvel van de spoordijk.
Een nadeel van deze variant is dat de fietsers vanaf de pont nog steeds het verkeer van en naar IJmuiden moeten kruisen. De verkeersstroom is echter dan wel veel minder intensief. Ook verdwijnt de huidige oversteek met het verkeer van en naar de haven van IJmuiden.
,,De nieuwe variant heeft ook gevolgen voor het proces rond het ontwerp van de parallelweg van de Stationsweg. Als de eerste berekeningen van de variant van de heer Gleijm gunstig zijn en we deze uiteindelijk verder uitwerken, heeft dit ook gevolgen voor het ontwerp van de parallelweg, de aloude wens van bewoners van wijk Velserbeek. Wij willen daarom wachten met de verdere uitwerking van de parallelweg tot duidelijk is hoe het Pontplein er uit gaat zien,” lichtte wethouder Diepstraten tot slot de planning en voortgang van het project Pontplein toe. ,,Het nader onderzoeken van de nieuwe variant zal zeker een aantal maanden duren. De raad zal zich er weer over moeten buigen, burgers moeten kunnen meedenken en moeten geïnformeerd worden. Het is belangrijk dat er een zorgvuldige afweging gemaakt wordt, zodat uiteindelijk de best passende oplossing uitgevoerd gaat worden. Naar schatting is een en ander begroot op 18 miljoen”.
Als er een definitief besluit gevallen is wordt er ook naar zaken als kleurgebruik en groenvoorziening gekeken. ,,Velsen is per slot van rekening een bijenvriendelijke gemeente, dus het groene lint loopt idealiter ook over het Pontplein,” gaf de wethouder de aanwezigen tot slot mee.
Meer informatie? www.velsen.nl/pontplein en op Youtube.com zoeken op ‘Pontplein IJmuiden’ voor de film. (Arita Immerzeel)