Driehuis – Op 3 februari 2010 opende (toenmalig) burgemeester Weerwind met een bijzondere ceremonie het eerste Technasium van de regio IJmond. Hoewel er nu bijna 100 officiële Technasia in Nederland zijn, behoorde het Ichthus Lyceum destijds tot de voorlopers op het gebied van Technasium onderwijs. Sindsdien heeft de tijd niet stil gestaan. Het Ichthus Lyceum beschikt inmiddels over twee ruime Technasium-werkplaatsen en biedt het vak Onderzoeken en Ontwerpen (O&O) aan op het gymnasium, het atheneum en de havo. Leerlingen die examen doen in het vak O&O behalen dan een officieel erkend Technasium-certificaat, naast hun gymnasium, atheneum of havodiploma. Het Ichthus Lyceum wil ook naar de toekomst eigentijds onderwijs blijven bieden, in samenwerking met bedrijven uit de regio. Vanuit de wijde omtrek komen leerlingen hiervoor naar het technasium.
Technasium voor onderzoekende en creatieve leerlingen
Leerlingen die kiezen voor het vak O&O maken in brede zin kennis met de wereld van techniek en onderzoek. In tegenstelling tot bij gewone vakken, staat bij het vak O&O niet de docent of het leerboek centraal, maar werken leerlingen in teamverband aan een realistische en actuele opdracht uit het bedrijfsleven. Ze krijgen de opdracht van een echte opdrachtgever, die ook bij de beoordeling betrokken is. Zo hebben leerlingen samen met de ESA gewerkt aan een project voor woningen op de maan, zijn er drijvende windmolenparken ontworpen of nieuwe verblijven voor Artis. Op dit moment werken leerlingen onder andere aan een recycleproject voor het circuit van Zandvoort, wordt er een spel ontwikkeld voor het Teylers-museum, meten ze fijnstof met een smartphone in een CubeSat en ontwerpen ze een boot op waterstof.
De technologische ontwikkelingen, met name die op ICT-gebied, zorgen ervoor dat leerlingen opdrachten doen die raken aan de laatste inzichten. 3D modelleren is bijvoorbeeld nu vanzelfsprekend, daarvoor beschikt het Ichthus Lyceum in de Technasium-werkplaatsen over geavanceerde apparatuur. Het Technasium is bij uitstek geschikt voor leerlingen met een onderzoekende en creatieve instelling. Samenwerken en doorzetten spelen hierbij een belangrijke rol, net als het leren om op een systematische manier problemen op te lossen. Vervolgopleidingen geven aan dat leerlingen met een Technasium-certificaat over meer en betere vaardigheden beschikken om in teamverband lastige problemen en vraagstukken op te lossen. En dat is iets wat nu en in de toekomst in veel banen van groot belang is.
Tien jaar Technasium levert een schat aan ervaring en onderwijskundig inzicht op
In de eerste jaren van het Technasium heeft het Ichthus Lyceum dankzij de samenwerking met andere Technasiumscholen én de aansluiting bij de Stichting Technasium veel kennis en ervaring kunnen opdoen met vaardighedenonderwijs, samen leren, en werken in projecten. De school heeft daardoor geleerd om verder te kijken dan traditionele lesvormen en heeft een schat aan ervaring op het gebied van didactiek en pedagogiek. De wereld om ons heen verandert in hoog tempo en vraagt andere kennis en vaardigheden dan 10 jaar geleden. Voor een school is het enorm belangrijk dat zij leerlingen blijft opleiden voor de maatschappij van de toekomst, en hier feitelijk al tijdens de opleiding op voorsorteert. De ervaringen en inzichten die op het Ichthus Lyceum zijn opgedaan met het Technasiumonderwijs komen daarbij van pas. Door bewezen en succesvolle onderwijsconcepten, normen en tradities te combineren met moderne inzichten en mogelijkheden, werkt het Ichthus Lyceum voortdurend aan onderwijs dat volledig voldoet aan de eisen die in de toekomst aan de leerlingen worden gesteld. (Foto’s: aangeleverd)