Velsen – De snelheid waarmee de gemeente e-mails beantwoordt, is in orde. Dat concludeert Wij Verdienen Beter, de organisatie die voor het vijfde jaar op rij onderzoek deed naar de bereikbaarheid van gemeenten per e-mail. Velsen behoort tot de overgrote meerderheid van gemeenten die een eenvoudige, per e-mail gestelde vraag binnen twee dagen afhandelt.
Vorig jaar voldeed slechts 62% van alle Nederlandse gemeenten aan de e-mailgedragslijn voor overheden door binnen twee dagen te antwoorden, dit jaar was dat met 86% een stuk beter. Alle 355 gemeenten kregen per e-mail (of indien niet beschikbaar via een webformulier) een eenvoudige vraag voorgelegd. Bij 38 gemeenten moest de vraag na vier weken herhaald worden omdat nog geen antwoord was ontvangen. Van zeven gemeenten werd in het geheel geen antwoord ontvangen op de eerste of de tweede e-mail.
Velsen scoort dus dit jaar goed, vorig jaar kwam de gemeente niet vlekkeloos door de test. De gemeenten werden voor het onderzoek van dit jaar benaderd door mystery-burger Kaya van den Eijnden. Er zijn zowel veel mannen als vrouwen die Kaya als voornaam hebben. 164 gemeenten (36 procent) doet een gokje of Kaya een man of een vrouw is in plaats van een genderneutrale aanhef te gebruiken in hun antwoord. Ook een grote stad als de gemeente Utrecht gebruikt geen passende neutrale aanhef, zo blijkt uit het onderzoek. (Foto: Aangeleverd)