Velsen – Het aanleggen van walstroom, met name bedoeld voor de ferry’s van DFDS, staat al een tijdje op het wensenlijstje van de gemeente. Toch zijn er nog geen concrete resultaten op dit vlak geboekt. De ChristenUnie wilde weten waarom het allemaal zo lang duurt en stelde er vragen over aan het college. Daarop kwam deze week een antwoord.
Wanneer de grote ferry’s van DFDS aanleggen in de haven van IJmuiden, moeten ze hun energie nog altijd zelf opwekken met behulp van dieselmotoren. Dat gaat gepaard met uitstoot die schadelijk is voor het milieu. Door walstroom aan te leggen, kan hieraan een einde komen. Al op 9 maart 2017 werd door ChristenUnie, Velsen Lokaal, LGV, SP, Beryl Dreyer en D66 Velsen een motie aangenomen, waarin de gemeenteraad het college verzoekt om een business case op te zetten voor het uitbreiden van de toepassing van walstroom, in eerste instantie toegespitst op de schepen van DFDS. Het college reageert nu: ,,Bij het onderwerp walstroom (voor zeeschepen) zijn diverse partijen betrokken, zoals Zeehaven IJmuiden nv, KVSA, DFDS, de provincie en de gemeente, met ieder hun eigen bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Dat vergt overleg en afstemming. Dat vindt onder meer plaats in het kader van het impulsproject Havenkwartier/Oud IJmuiden. Naar verwachting wordt een gezamenlijk besluit over de onderzoeksopzet geagendeerd voor het bestuurlijk overleg Havenkwartier/Oud IJmuiden eind september 2019.’’
De kosten voor het aanleggen van walstroom voor de schepen van DFDS zullen in elk geval fors hoger uitvallen dan voor binnenvaartschepen het geval is, omdat een veel hogere capaciteit nodig is. Dit gegeven zal worden meegenomen in de business case. De gemeente heeft in de afgelopen jaren al diverse voorzieningen voor walstroom zijn gerealiseerd en er zijn nog meer voorzieningen in voorbereiding. Zo is de Grote Houtkade in Velsen-Noord voorzien van walstroom en zijn ook visserijkotters, sleepboten en hektrawlers van deze vorm van energietoevoer voorzien. GVB Veren BV heeft recent bij de gemeente een vergunning aangevraagd (en inmiddels ook verkregen) voor het plaatsen van een zogenoemd gelijkrichtersstation op het Pontplein aan de noordzijde van het Noordzeekanaal. Dat is bedoeld als oplaadstation voor de nieuwe elektrische ponten die de huidige ponten op termijn moeten gaan vervangen. De aanbesteding van de nieuwe ponten loopt en zal op zijn vroegst eind 2020 worden afgerond. (Tekst: Bos Media Services, foto: archief)