Shoppen in december doen we nog altijd het liefste door zelf naar de winkel te gaan, om de producten te zien en om het plezier niet te missen. Dat blijkt uit een Europees onderzoek van Deloite.
Europeanen kopen gemiddeld zestien procent via internet en kiezen in de meeste gevallen voor grote namen als Amazon en eBay. Een overgrote meerderheid gaat liever op pad en zoekt zijn weg door de feestelijk verlichte winkelstraten om Sinterklaas- en kerstinkopen te doen.
De hang naar traditionele gezelligheid tijdens de decembermaand is goed nieuws voor de ondernemers en warenhuizen. Naar verwachting geven Nederlanders tijdens de feestdagen van dit jaar drie procent meer uit dan vorig jaar. Uit de consumentenstudie blijkt dat de Nederlander gemiddeld vierhonderd euro uitgeeft aan cadeaus, kerstmarkten en horeca tijdens de kerstdagen.
Een ander aspect dat meespeelt is dat voor het laten bezorgen van online gekochte artikelen kosten in rekening worden gebracht en dat er geen garantie is dat de bestelde artikelen op tijd worden geleverd. (foto: aangeleverd)