Velsen – Van de musical ‘De Sneeuwmannetjes’ in 1954 naar ‘All Shook Up’, de musical die dit jaar opgevoerd gaat worden door musicalvereniging De Jonge Stem. Daar zit 70 jaar aan historie, tijdsbeeld, ontwikkeling en passie tussen. Eén ding is hetzelfde gebleven: ,,De sfeer is warm en De Jonge Stem brengt je wat als persoon’’, aldus Floris Sliggers (24) die 10 jaar lid was en een hele ontwikkeling meemaakte. Hij is niet de enige.
Door Ingeborg Baumann
Het is zondag aan het begin van de middag als de eerste repetitie na de vakantie weer plaatsvindt in De Abeel. Fietsen worden neergezet, vakantiebelevenissen worden gedeeld en eigenlijk staat de crew van All Shook Up te trappelen om weer te beginnen. Op zondag, na de zaterdagavond, op de leeftijd van tussen de 12 en pakweg 30 jaar. Vier uur lang. Ze doen het allemaal enthousiast. Bijzonder in een tijd dat verenigingen, of dat nu sport- of culturele clubs zijn, kampen met een tekort aan leden.
Herinneringen
Aan tafel zitten Diny Zeewijk (90), bestuurslid gedurende de jaren ’80 en ’90, Floris, die schitterde in diverse gedaanten en rollen vanaf zijn 14de en Karin de Wit, bestuurslid vanaf 2019. Dus herinneringen, stand van zaken nu en toekomstplannen vliegen over tafel. Diny was penningmeester en secretaris en heeft de geschiedenis van De Jonge Stem uitgebreid op schrift staan. Er liggen oude fotoboeken op tafel als bewijs. Floris gaat in september van start bij de Dutch Academy of Performing Arts: ,,Ik ben aangenomen omdat ik ervaring heb, beter heb leren zingen door onder andere zangpedagoog Mieke van der Hulst en je krijgt een netwerk door de loop der jaren.’’ Karin is super enthousiast. Precies zeventig dagen voorafgaande aan de reünie is ze op Facebook gaan aftellen. ,,Vanaf 1953 tot nu. Met foto’s en andere herinneringen. Van de eerste twee voorstellingen missen we dus helaas foto’s. ‘’
Audities
Op de vraag of er wel eens jongeren worden afgewezen, een vraag ingegeven door een teleurgesteld klein krullenbolletje rond het jaar 2000 toen haar vriendinnetje wel en zij niet door de audities kwam, zegt Karin: ,,Dat was omdat we toen echt moesten schiften. Dat is niet meer zo. Er zijn audities maar dat is om de stemsoort te bepalen.’’ Floris: ,,Ze kwamen soms met twintig jongeren tegelijk auditie doen terwijl er al 40 mensen lid waren. Maar ik kan me voorstellen dat het toentertijd wat deed met kinderen.’’ Karin: ,,Corona heeft er ingehakt. De ondergrens is 12 jaar, in het begin was het vanaf 8 jaar, en een bovengrens? Als iemand van 30 een jaartje langer doorgaat dan kan dat.’’
Ontwikkeling
Diny zegt: ,,Kinderen werden steeds wijzer en daar zijn we in mee gegroeid. Vroeger speelden we ook kinderlijke stukken, via revue-achtige stukken zijn we nu waar we zijn. Met echt moderne stukken.’’ Karin: ,,Er wordt ook gevraagd: ‘Wat zouden jullie willen spelen?’ Er is inspraak.’’ Floris: ,,En dat is niet het enige waar ontwikkeling in zit. Ik deed auditie toen ik 14 was, een zenuwachtig, ingetogen jongetje. Dat wél heel graag het podium op wilde. Dat delen we allemaal. Je ziet heel erg dat mensen zich ontplooien, groeien en een mooie ontwikkeling doormaken.’’ Karin: ,,Het worden vrienden voor het leven, echt waar!’’
Regisseur
Regisseur Erik Goetjaer komt binnenlopen en antwoordt op de vraag hoe het gaat: ,,Het regisseren van een musical is anders, je hebt te maken met de vocal coach en de choreograaf ook. Op de Toneelschool heerst de teneur dat musical geen kunst zou zijn. Maar het is wel waar het meeste geld in omgaat. Ik vind het geweldig. Goede muziek en de power van een show. Krachtig, kippenvel. Muziek en zang versterken het verhaal.’’ Floris vult aan: ,,Musical is een beleving. Door zang kun je meer emoties uiten en mensen ontroeren.’’ Erik: ,,En alles wat ik voor ogen heb, wat ik voor plannen heb, wordt gerealiseerd. Er zijn vijf of zes mensen bezig met de kostuums, heb je die mantel van Joseph vorig jaar gezien? En er zijn wel acht decorbouwers!’’ Diny: ,,We zijn begonnen met papieren rokjes voor de elfjes.’’ En de herinneringen komen allemaal weer boven.
Liefde
Floris: ,,Je kunt hier ook niet spreken van ‘types’, alles en iedereen is welkom en loopt door elkaar. We hebben allemaal één ding gemeen. We hebben een liefde voor muziek, willen graag performen en iets vertellen aan het publiek. Er is commitment. Je wilt samen wat tofs laten zien. Vandaar ook dat we op zondag gewoon aan de slag gaan. Je wilt het beste van jezelf laten zien en desnoods blijf je dan maar eens een zaterdagavond thuis. Er is ook geen sprake van onderlinge jaloezie, men gunt het elkaar. ’’
Reünie
En dan natuurlijk zondag 17 september de reünie in De Wildeman. Karin zegt: ,,We gaan uit van ongeveer 100 mensen. Maar het zouden er zomaar meer kunnen worden, ondanks de vakantietijd. Het wordt heel leuk! Er komt een voorproefje van All Shook Up en oud-leden zullen optreden. Ook op Summer Park Festival geven we een voorproefje op de musicalavond.’’ Voor de foto van de groep die aan het repeteren is poseert het drietal gezellig mee. Muzikaal leider Bas Jongsma is op vakantie maar Rowan van Kanten, de koorrepetitor/zangcoach, is er wel. Choreograaf Maarten van Schaik kan het niet laten en zet iedereen, er zijn nog twaalf leden op vakantie, zo leuk mogelijk neer. Niet meer weg te denken in het toch al culturele Velsense, De Jonge Stem. Aanmelden reünie: secretaris.dejongestem@outlook.nl.
Foto: De cast van All Shook Up tijdens het repeteren. Foto: Ingeborg Baumann